Ellos

År 1947 grundades Ellos i en mjölkaffär som blivit nedlagd, grundarna hetta Olle Blomqvist och Lars Gustavsson. Grundarnas namn var det som låg i grund för just namnet Ellos. Till en början ville de att företaget skulle heta LO:s, L för Lars och O för Olle, men då detta inte var unikt valde de istället att använda uttalet av LO:s. De valde att använda uttalet till företaget och då blev det Ellos. Ellos är mycket välkänt bland den äldre generationen av den svenska befolkningen då de redan år 1953 började med sitt signum, att skicka ut postorderkataloger.

  • Mode
  • Inredning

Leverantörer

När Olle Blomqvist och Lars Gustavsson startade upp sitt företag Ellos använde de sig endast av lokala leverantörer men under 1960-talet byttes de ut. De lokala produkterna byttes ut mot leverantörer från hela världen, bland annat ifrån Hongkong och Sydkorea. Idag kommer huvudsakligen produkterna som Ellos säljer från Kina, Indien och Bangladesh. Förr i tiden nådde Ellos ut till sina kunder genom sina populära kundkataloger som delades ut i brevlådorna och där kunderna sedan kunde beställa hem varor till dörren. Idag är detta inte längre sättet som Ellos når mest kunder, idag är det genom sin hemsida som de huvudsakliga kunderna nås.

Ellos Group, som idag är en av huvudsponsorerna för det allsvenska fotbollslaget IF Elfsborg, har tre stycken egna varumärken. Jotex är det första varumärket som används inom textil och dekorationsprodukter Stayhard är det andra märket, det används inom området mode för män och Ellos är varumärket för mode och hemprodukter. Bolaget satsar hårt på att vara med och utveckla samhället på de orter där de bedriver sin verksamhet, bland annat genom att göra diverse gärningar som påverkar samhället i positiv riktning. Ellos Group bedriver en neutral verksamhet, de driver hela sin verksamhet från en icke-politisk och icke-religiös ståndpunkt.

Miljö

Miljö och klimatfrågan är precis som hos många andra stora företag en väldigt viktig del av Ellos arbete. De har i huvudsak fyra områden där de jobbar extra med att minska deras miljöpåverkan. De arbetar ständigt med att dra ned på energiförbrukningen i största möjliga mån i deras fabriker och anläggningar. Arbetet med slutar inte med strävan att minska energiförbrukningen utan också att byta ut gamla energikällor mot förnybar energi. Sedan drivs ett aktivt arbete mot att minska koldioxidutsläpp i transportledet för att minska sin åverkan på miljön. I produktionsledet strävar Ellos mot att tillverka produkter som har låg miljöpåverkan.

Affärsmodell

Ellos har en tydligt utstakad affärsmodell och den vilar stadigt på e-handelsplattformen för dess olika varumärken som vi nämnt ovan. De tre varumärkena Ellos, Jotex och Stayhard kan enkelt samarbeta för att ta fram kundanpassande och prisvärda erbjudanden genom den gemensamma plattformen. Hela koncernen vinner många skalfördelar på detta vis genom att samordna inköpen, logistiken och betallösningar. Kundservicen är även det något som de tre varumärkena kan samordna tillsammans inom Ellos Group. Genom detta handlingssätt inom den stora koncernen genererar detta minskade kostnader för bolaget och det ger även en hög säkerhet gentemot kunderna vid leveranser och betalningar.

Utbud

Hos Ellos kan du hitta allt du kan tänkas behöva i klädväg, de erbjuder ett brett och modernt utbud av mode för kvinnor, barn och män. Utöver mode kan du även handla heminredning i form av både textilier och prydnader. Ellos är en bra webbshop för de som gillar skönhet då utbudet är skönhetsprodukter är mycket varierande och stort.

Loading