Lyko

Hos Lyko hittar du ett väldigt stort utbud av hårvård och skönhetsprodukter. Lyko har som ambition att förändra branschen och de har sitt ursprung är från den professionella hårvården. Här finner du det bredaste sortimentet på marknaden online.

Företaget är noterat på Nasdaq First North Permier Growth och idag driver de omkring 40 butiker och tillhörande salonger. De driver även webbplatserna Lyko.se, Lyko.fi och Lyko.no och har ungefär 500 anställda inom Lyko koncernen. Företagets har som vision är att vara det självklara valet inom skönhet och hårvård. Beställer du hos Lyko så är det alltid gratis frakt på dina produkter.

  • Hårprodukter
  • Skönhetsprodukter
  • Fraktfritt
  • Smink
  • Parfym

Historia

Lykos historia börjar 1945 när frisörutbildade Frans Lyko kommer till Dalarna efter att han har varit fånge i koncentrationsläger. Han öppnar 1952 en frisörsalong för män och 1971 öppnar även hans son en salong som får namnet Hår & Skägg AB. Det är 2003 som Frans son Stefan startar webbplatsen Lyko.se. Webbplasten används för att visa upp salongens produkter. De började få förfrågningar via E-post från kunder som var intresserade av att få produkterna hemskickade. På detta sättet började de skicka beställningar och 2005 utvecklar man Lyko till en riktig e-handelsplats. 2008 blir Stefans son Rickard VD och de får utnämningen årets e-handlare.

Lykos första egna produkt lanseras 2011 och då öppnar de en lagerbutik i Vansbro. 2013 börjar de använda en modernare webbplats och företaget utses även till Gasell företag av DI. Bellbox och Lyko slås samman 2014 vilket gör att Lyko får 30 butiker med tillhörande salonger både i Sverige och i Norge. 2014 lanseras även ett nytt butikskoncept och man öppnar en flaggskeppsbutik i Täby. A 2017 byter man VD och de lanserar en ny digital plattform. Den koppar samman konsumenter och frisörer som alla är intresserade av skönhet och hårvård. De lanserar även ett bokningssystem, och företaget blir detta året även noterat på Nasdaq first premier.

Sortiment

Med sin affärsmodell så är Lyko inriktade på att sälja professionella hårvård och skönhetsprodukter på den nordiska marknaden. De genomför försäljning online genom sina webbplatser men bedriver även försäljning i sina fysiska butiker med integrerade salonger. Produktförsäljningen består av produkter inom skönhet och hårvård. De delar in produkterna i fyra huvud kategorier och dessa kategorierna är smink, parfym, hudvård, och hårvård. Hårvård och hudvårdsprodukter från välkända märken utgör den största delen av Lykos försäljning. Företaget kan och har rätt att sälja dessa produkter med välkända märken på grund av att de de även driver salong och behandlingsverksamhet.

Expansion och utveckling

Lyko vill fortsätta kunna erbjuda kunderna ett stort och aktuellt sortiment av produkter och varumärken inom skönhet och hårvård. Företaget har som mål att fortsätta expandera sina fysiska butiker: De vill göra en geografisk expansion och de tror att de kan göra flexibla plattformar där de kan lansera lokalt anpassade webbplatser där de har attraktiva leveransalternativ. De har idag ett begränsat utbud av sina egna varumärken. Här vill Lyko göra en ändring och öka försäljningen inom denna kategorin. De fortsätter regelbundet att utveckla och förbättra sin plattform. Detta görs för att fortsatt stärka sin position att vara en av Sveriges ledande återförsäljare inom just skönhet och hårvård.

Sammanfattning

Letar du efter produkter inom Lykos fyra huvudkategorier smink, parfym, hudvård och hårvård så är helt klart Lyko det rätta stället. Med ett enormt utbud av produkter online finns här något för alla. Förutom webbhandel så driver företaget även butiker med tillhörande salonger. Här finns både välkända märken och Lykos egna produkter. Du som handlar har alltid gratis frakt på din order.

Loading