Sökmotoroptimering SEO för webbutik

Vad är sökmotoroptimering – SEO?

Ska man driva en webbutik så ska man också ha koll på vad sökmotoroptimering, seo är för någonting. Din nya webbutik hittas inte automatiskt av en besökare. Det går att jämföras med ett fysiskt företag, t.ex. en guldsmedsbutik. Även om guldsmeden gör jättefina smycken så kommer kunderna inte till företagets lokaler och köper smycken per automatik. Företaget måste marknadsföra sig och göra sig synlig för sökmotorerna. 

SEO står för Search Engine Optimization, det vill säga sökmotoroptimering. Enkelt uttryckt innebär det allt som man gör för att påverka vilken plats en länk hamnar på i sökmotorernas sökresultat. Att hamna högt upp i sökresultatet kan ha stor betydelse för en webbplats försäljning. De flesta besökare tittar bara på de första sökresultaten, så vilken plats som webbplatsen kommer på kan avgöra om man får en ny kund eller inte.

Går går att göra mycket själv, men det finns också företag som har lång erfarenhet av seo och säljer sökmotoroptimering för företagshemsidor samt webbutiken.

Vad är sökmotoroptimering? Köpa eller göra själv.

Sökmotoroptimering kan delas in i två delar: on-page, som är allt som man gör på sin egen site för att påverka sökresultatet och off-page, som är allt som man gör utanför. On-page SEO innebär bland annat att man ser till att sökmotorerna, i Sverige främst Google, kan läsa informationen som finns på siten för att bedöma vad den handlar om. För att göra det måste man se till att koden som webbplatsen är byggd i är korrekt, att texten är formaterad på rätt sätt och att bilder har alt-texter för att de ska kunna visas i sökresultatet för bilder.

Varje sida på webbplatsen ska ha en egen title och en meta description. Titlen är rubriken som visas för webbplatsen i sökresultatet, som talar om vad sidan handlar om. Meta descriptions påverkar inte vilken plats en site får i sökresultatet, men det är den texten som visas under rubriken. Den ska alltså vara säljande för att övertala besökaren att klicka på länken.

Off-page SEO handlar om allt som kan påverka vilken plats en webbplats kan få i sökresultatet, men som inte går att ändra direkt på siten. Det påverkas av vilka andra som länkar till siten, vilka ord som finns med i länktexten och var på den webbplatsen som länken ligger. Webbplatser som handlar om relaterade ämnen och som Google har förtroende för är viktiga och påverkar vilken plats i söket som den egna siten sedan kommer att hamna på.

För att hamna på en bra position i förhållande till sina konkurrenter är det alltså viktigt att se över alla faktorer som kan ha betydelse för rankingen både på sin egen site och på andras.